Nová LNG čerpacia stanica na D2
SPP otvoril tretiu čerpaciu stanicu na skvapalnený zemný plyn LNG.
Zahrievaním LNG vo výparníkoch dochádza ku produkcii CNG.
Vysokokapacitná plniaca stanica tak bude slúžiť nielen pre nákladnú dopravu, ale aj pre osobnú automobilovú dopravu.
Čerpacia stanica je umiestnená priamo na hraničnom priechode Brodské a teda je prístupná z oboch smerov, ako z Bratislavy tak aj z Brna.
Nová čerpacia stanica vznikla v rámci projektu fueLCNG, ktorého cieľom je vytvorenie pilotnej siete troch čerpacích staníc LNG rozmiestnených pri hlavných koridoroch TEN-T siete v rámci Slovenskej republiky.
Prvá čerpacia stanica bola otvorená v januári v Trnave a druhá čerpacia stanici bola otvorená v apríli v Prešove.
Projekt fueLCNG podporila Európska komisia a je spolufinancovaný z Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Prevádzku čerpacích staníc LNG zabezpečuje SPP prostredníctvom dcérskej spoločnosti SPP CNG s.r.o.
Rozširovanie možností využívania zemného plynu ako alternatívy, ktorá produkuje výrazne menej škodlivých emisií a menej hluku v porovnaní s konvenčnými palivami v doprave, patrí dlhodobo k prioritám SPP. V záujme znižovania spotreby fosílnych palív a zvyšovania energetickej bezpečnosti nahradí fosílny zemný plyn v budúcnosti obnoviteľný biometán, ktorého výrobu SPP tiež pripravuje.
Otvorením ďalšej vysokokapacitnej plniacej stanice na skvapalnený zemný plyn LNG na tranzitne najvyťaženejšej diaľnici na Slovensku, SPP pokračuje v rozširovaní siete LNG čerpacích staníc a zvyšovaní komfortu pre dopravcov priamo na ich štandardných trasách. Týmto krokom spoločnosť zároveň rozširuje sieť verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn CNG na Slovensku na 26. Nová stanica je umiestnená na hraničnom diaľničnom odpočívadle Brodské vedľa bývalej colnice. Je samoobslužná, prístupná nepretržite a je na nej možné platiť či už kartou od SPP CNG, palivovou kartou EUROWAG alebo bežnou platobnou kartou.
LNG (z angl. Liquefied Natural Gas – skvapalnený zemný plyn) vie v segmente ťažkej nákladnej dopravy plne nahradiť naftu, pretože poskytuje rovnaké prevádzkové a výkonové parametre pri výrazných úsporách emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok. Používaním LNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice, ktoré by sa uvoľňovali do ovzdušia. Nie sú preto potrebné filtre ani aditíva. Autá na tento pohon preukázateľne produkujú menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %) a oxidov uhlíka (-50 %). Nákladné LNG ťahače s nádržami s objemom 290 až 390 kilogramov skvapalneného plynu majú priemerný dojazd od 1200 do 1500 kilometrov, takže dokážu konkurovať v dojazde naftovým ťahačom.
LNG vzniká pri ochladení na teplotu -162 °C. V jednom metri kubickom LNG je približne 600 metrov kubických zemného plynu. Ochladením sa zmenší jeho objem, čo umožňuje ľahšie a bezpečnejšie skladovanie a prepravu. To vytvára priestor pre jeho nasadenie v oblasti ťažkej nákladnej a riečnej dopravy, kde je dojazd vozidla resp. plavidla kľúčovým parametrom. LNG sa bude v budúcnosti nahrádzať obnoviteľným biometánom.